Uživatel nepřihlášen
Noob's feelings, aneb robotí perspektiva
RSS kanál blogu
Píše: XJ-0461 = Clank - Rubrika: Blogy
Blog nevyjadřuje názor redakce Zing, více zde.
Noob's feelings, aneb robotí perspektiva

Recenze: Zuma's Revenge - jak pobouřit Hawaiské domorodce

Středa 11.5.2011 22:28 - Autor: XJ-0461 = Clank
To se mi líbí

Recenze: Zuma's Revenge - jak pobouřit Hawaiské domorodceZnáte to, posunuti strojem času o 20 let dopředu, čtete si takhle v půl druhé ráno pod peřinou s probiotickým nápojem na páté generaci Ipadu recku na GTA 7, a nevěřícně kroutíte hlavou nad stovkami komentářů pod článkem typu 'indie letí světem, AAA nechte dětem' , 'vždyť to ani nevytvořil popcap!' nebo 'kde seženu recenzi na bejeweled 6?'. Možná je to představa s nadhledem velikosti kostela sv. Barbory, ale ve vzduchu poletuje i alternativa blízké budoucnosti. No ne, jen si to vemte, všichni vykřikují, jak je Indie scéna přehlížená. Jednoho dne se může objevit člověk, který s lightsaberem v ruce započne revoluci na herní scéně, a s drtivou převahou oživlých zombie (hráči), po ruce tentokrát s myší, se vrhnou na známá herní studia a pobijí je do posledního jedince, sackboye a assassina, že zbydou jen studia nezávislé, v čele s legendárním PopCapem představujícího Keanu Reevese. Ale pryč od vizí budoucnosti, přejďeme k tomu, kvůli čemu jste si právě udělali popcorn.

ZUMA WAKA-MUNDA!

Onen sopečný ostrůvek...
Onen sopečný ostrůvek...
... a onen koncept hry.
... a onen koncept hry.

 Jestli se najde někdo, kdo nehrál nebo vůbec neslyšel, o legendární hře Zuma (z roku 2004), bude okamžitě vykuchán, opečen, sněden, a jeho ostatky budou vhozeny do drtiče na ocel (to, co z nich zbyde, bude zanecháno v kosmickém nekonečnu). Ještě před tím, než tento ústavně schválený proces bude proveden, vzpomeňme na hru Luxor, posvěcená studiem MumboJumbo. Před splašením vojenské dýky bych měl zřejmě hříšníky poučit, takže zkrátka a dobře - Zuma's Revnge je sequel na stařičký titul Zuma, vylepšený po všech myslitelných i nemyslitelných stránkách. Neboštík, vystavený hrát toto monstrum, ovládá žabku (pověstnou 'Zumu'), která fluše barevné kuličky. Úkolem je trefovat se stejnou barvou do číselné hodnoty dvou a více neustále-se spawnujících kuliček (po takovéto shodě zmizí), které jezdí předem vyznačenou cestou. Po dosažení určitého limitu bodů se kuličky přestanou spawnovat, a pak pro úlevný screen 'Level Completed' stačí jen  je všechny sestřílet. Naopak, pro vysmátí vašich spolubydlících je nutné toho, aby valící-se řada koulí dosáhla otvoru tvaru smrtky. Ta vás pak jednoduše sežere, a voliá! Najednou sedíte před tou samou scenérií, jako před pár okamžiky, tedy na začátku. Je naivní, kolik potu je schopná hra z těla Homo Sapiense vyždímat - sice je všeobecně známo, že se vývojáři nebojí dát do Indie her opravdu hard-core obtížnost, ale nad tímto titulem vaši sousedi zažijí tolik afektních výkřiků, že se to ani průchodu chaos módu třetího God of War nemůže rovnat.

Pro jedince, kteří zřejmně zratili poslední známky lidskosti a inteligence, přidávám kratší tutorial a gameplay ze hry.

KA-BOOOOOM! PHEEEEEW!

Silně se zdá, ale v praxi je to mezi power-upy outsider!
Silně se zdá, ale v praxi je to mezi power-upy outsider!
A teď si vemte, že vám může vyskočit až dvacet takovýchto tabulek!
A teď si vemte, že vám může vyskočit až dvacet takovýchto tabulek!

 Zábava by se ale bez power-upů rovnala gameplayi NFS bez sebemenčí známky automobilového průmylsu, a toho si je PopCap vědom. Naleznete jich ve hře více, než dost, z čehož zmíním například bomby, zpomalení času, přehození směru rolujících se koulí, nebo dělové komando. Všechno do sebe krásně zapadá, ale vás to zajímat skoro nebude. Ve stejnou dobu budete totiž valit na klávesnici nespočet množství slin z důvodu obtížnosti celé hry. Uznávám, 'flusnout pár-set nějakejch barevnejch koulí na ňákýho hada' se zdá být ze začátku jednoduché jako tichá eliminace templářských strážců, ale jakmile začne počet odehraných levelů přibírat na cifrách, rychlost spawnování se zvýší, stejně jako uražená vzdálenost koulí v hodině. Naopak délka od spawnu ke proklínané smrtce se začne zmenšovat, a pak se z oddychovky stává neuvěřitelný závod s časem a vlastním postřehem o to, kdo se komu vysměje. Právě proto jsem zmiňoval power-upy, ty v tom hrají první housle. Violonchello se snaží obstarat délka hry, ale věřte mi, ta vás může dokonce otravovat. No jen si to vemte - vaše zásoba bublinkových nápojů se sníží o polovinu toho, o kolik klesla při včerejším bossfightu na Illidana, a najednou zjistíte, že za tímto tunelem, jehož konec se zdánlivě blíží, čeká další, třikrát tak dlouhý. Na druhou stranu, vlastně nad tím jen mávnete rukou. Zuma si vás prostě získá, a vy na sebe vylijete kýblů s vodou, kolik to jen bude nutné. Hlavní je, že zachvíli přijde další level.

Ať váš tlak skáče na pomezí jakýkoliv čísel, připravte se na to, že s dalším levelem to bude jenom horší. 

I AM MIGHTY ZU-FIK-ŽI AND YOU'RE JUST FROG!

Bossfighty jsou nejen-že nápadité...
Bossfighty jsou nejen-že nápadité...
..., ale hlavně zábavné!
..., ale hlavně zábavné!

Pokud máte na svém saku vyrytý nápis 'nostalgik', pusu po celou hru nezavřete, ikdyby tam nedopatřením vlítla sebevětší moucha. Grafický skok je chválihodný, a na rozdíl od suchých podlah první Zumy se zde prostředí střídá, jako na běžícím páse - nejprve pláž, pak džungle, nějaký ten chrám a nakonec samotný chřtán sopky. Power-upy už jsem zmiňoval. Na efektech nechal PopCap znát vylepšení staršího enginu hry, stejně jako u třetího Bejeweled - výbuchy opravdu vypadají a zní jako výbuchy vypadají, blesky se už nechovají tak synchronicky a je vidět, že ty koule se opravdu kutálejí. Herní módy si rozebereme zachvilku, ale to, co na sebe čekat nedá, jsou boss-fighty. Ano, slyšíte správně. V logických hrách to sice taková novinka není (vzpomeňme na Portal), ale v logické hře tohoto typu to jistě inovaci představuje. Mne osobně, ale i fanouškovskou základnu, by zařazení této featurky zřejmě napadlo až po nadýchání koňské dávky rajského plynu, ale PopCapu stačila věčná duševní síla zvaná představivost. Každopádně i tyto epické souboje se odehrávají svižně, které navíc doplňí i základní koncept hry (tedy zasahování barevných kuliček). Obzvláště u posledního bossfightu jsem se smíchy válel po podlaze (a mám takové podezření, že jsem se doplazil až k sousedům), protože originálnější podání epické bitvy, kdy vás ještě nepřítel škemrá po jednom zásahu, aby jste ho ušetřili, jsem ani v AAA titulu nikdy neviděl.

TIKI TIKI ISLAND, ANEB NEJSTE ZDE VÍTÁNI

 Humor, ó, to je to božstvo, jehož absence ve současných hrách může mít tak katastrofální následky, jako vhození mentosky do láhve s colou. U logických hříček to platí dvojnásob a to zřejmě docvaklo i chytrým leštičům bot poradců vývojářů hry. Díky této řetězové reakci vzniklo nespočetné množství hlášek, které i přesto, že se objevují jen v menu a po dokončení každého levelu (a během Bossfightu), donutí k úšklebku i nejdůvěryhodnější imitátory Vjačeslava Bykova. No jen uznejte, moment, kdy se hlava vyřezaná do bambusového kmene, a ještě k tomu připomínající halloweenskou dekoraci, snaží napodobit mouchu, je opravdu k nezapomenutí, a zaslouží si zápis dopověstné knihy nejvtipnějších momentů z her. Pro vaší informaci, první místo drží nekonkurovaný Duke Nukem házející stolici po mohutně vyhlížejícím bossovi.

Působí to hawaisky, vypadá to hawaisky, smrdí to hawaisky... a přece jen to udělal PopCap!
Působí to hawaisky, vypadá to hawaisky, smrdí to hawaisky... a přece jen to udělal PopCap!

Atmosféra je další věc, kterou bych rád s úsměvem na tváři zmínil. Je neuvěřitelné, jak na vás dokáže zapůsobit zpracování vulkanicky činného ostrova, ikdyž hrajete jen na renderovaném pozadí. I hlavní menu vám dá najevo, že každý domorodec by si na vás rád smlsnul, a nejlepé středně propečeném. Jediným přítelem vám bude vytesaná socha připomínající maiského boha, jehož robotou bude sdělování výsledků a chválení po dobrém výkonu. Možná zamrzí absence multiplayeru, ikdyž je pro to některé mapy jako stavěný, ale uznávám - hraní na psacím stolku se dvěma myšemi by nebylo příliš ekohumanické. A v neposlední řadě, ano, právě jsem použil první cizí slovo, které mě napadlo. A to si nejsem jistý, jestli něco vůbec znamená.

 Domorodcům se prostě nedá věřit. A když vám řeknou, ať vypadnete, radši to udělejte... pokud nejste žába.

PROČ SE NESTÁT ŽELEZNOU ŽÁBOU?

Inovačně se PopCap postavil i k počtu módů. Kromě klasického Adventure, který víceméně reprezentuje příběh (hněv boha Zhaka-mu, bossfighty, však to znáte), tu máme Challenge. Ten pro znalce série novinkou také není, ale pro osvětlení těch nebohých, brzy impotentních, neznalců - cílem je do tří minut dosáhnout co nejvýšše možného skóre. Po překonání dané hranice vám hra odemkne další mapu, a tak dál a dál. Sice to do větru potichounku šeptá 'chliché... chliiichéééé...', ale tento titul s žábou v čele je jedním z mála, u kterého vám to vadit nebude. Ještě si budete do rytmu vystřelených koulí broukat, a jakékoliv rozrušení od hlučného sídliště se může rovnat hození hořící pochodně do sršního hnízda. Prostě řev, řev, řev. A vlastně ani hlučné sídlište mít nemusíte, aby vás neúspěch dopálil. V některých úrovních jsem měl pocit, že mi hra schválně spawnuje barvu koulí, která mi je naprosto k ničemu, a kterou bych místo správného umístění nejraději flusnul do té zpropadené základní desky počítače. Tím jsem sice totálně odběhl od módu, ale nevadí. Mód Heroic Frog je novinkou v sérii, ale k inovaci má asi tak daleko, jako má F.E.A.R. od plošinovky. Je to vlastně takový extreme hard-core mód pro základní Adventure, obohacen o novou várku vtipů a narážek a samozřejmě ztížení všech principů. Musím dát ruku na srdce a přiznat, že jsem se nedostal ani do poloviny. Tolikrát jsem svíral myš v mých rukou a tolikrát měl chuť s ní fláknout o zem, ale, ikdyž doteď nemůžu pochopit, jak, ovládl jsem se. Iron Frog mode je zase ztížení Challenge módu, o jehož walk-through se Youtube uživatelé perou jako býk s torádorem. To je tak všechno, čím je zajímavý. Co se týče soundtracku - opět jsem si vzpomněl na takovou tiki-tiki hawaiskou hudbu, do rytmu hula-hula tanečnic a květinových věnců.

SLÁVA ZNAKČY NEZANIKLA

Ničivý záblesk zas tak ničivý není...
Ničivý záblesk zas tak ničivý není...
Onen chlapík, co vám dělá společnost!
Onen chlapík, co vám dělá společnost!

Ten padouch, zločineč, lupič, hříšník, a XY dalších urážlivých pojmů ktomu, který nehrál Zumu, prostě originálnost této hry nepochopí. Přiznám se, nikdy jsem nebývál nějakým extrémním fanouškem Indie her a dával přednost těm třem tučným, a hezky kvalitním, áčkům, ale PopCap mi na oplátku vlepil pořádnou facku. Modřinu na tváři mám do dnes, a sakramensky to bolí, když u jejich her musím mít pusu stále otevřenou. Možná bych i vyzvracel ledviny a dal desítku, kdyby hra žádné zápory neměla. K veřejnému zármutku tomu tak je, a především mi vadí absence multi-playeru. Teď nemyslím lokální, ale online. Vždyť některé mapy obsahují dva kameny, mezi kterými můžete přeskakovat, tak proč by na každém z nich nemohl sedět jiný hráč? Co pojízdné plošiny? Proč by nemohly být na některých mapách dvě, pro dva hráče, popřípadě až čtyři? Navíc, PopCap má jistou dohodu s Valve, tak by měl vyřešen i server - Steam, samozřejmě. Dvojnásobně větší zábava by byla zaručena, zisky by byly větší a ohlas u fanoušků též. Vývojáři se rozhodně nemohou skovat ani za výmluvu, že s multiplayerem nemají zkušenosti - vždyť ho obsahoval už Feeding Frenzy 2! Dále mi vadí trošku přehnaná obtížnost, ale na druhou stranu uznávám, že to je u Indie her rutina, prostě jasná věc. A co bych naposledy 'vypichol' je fakt, že titul obsahuje vlastně je dva módy - přičemž další dva jsou jen ztížením obtížnosti a změnou hlášek. Suma sumarum, je to vlastně jako u make-upu absence řasenky - zamrzí vás to, ale nic s tím hold nenaděláte, a celkový vzhled to zásadně nepoškodí. Pheew. Snad moje úroveň neklesla natolik, bych musel posuzovat dámskou visáž. Upřímně, ikdybych byl připoutaný k meteoru, putoval vesmírem a nudil se víc, než Dr. Nefarious (od znalců R&C chci slyšet 'hahaha'), bylo by to poslední, co by mne zajímalo.

Zuma je jako výkon našich hokejistů v roce 2010 - nejdřív je to utrpení, pak vás to chytne a nakonec vás to pohltí natolik, že nebudete chtít přestat!

ZÁVĚREM CHCI ŘÍCT: RRRRRRIBIT!

Mapka celého ostrova
Mapka celého ostrova
Jistá žába se těší příště!
Jistá žába se těší příště!

Můžete protestovat, můžete stávkovat, ale to je asi tak všechno, co s tím můžete udělat. Mě se prostě návrat Zumy líbil, a ikdyž ho fanoušci očekávali trochu více velkolepější, jsem spokojený s tím, co jsem docela levně koupil. Kdyby se chtěl někdo zprostit svých hříchů a udělat to samé, mohu posloužit - GameLeader tuto hru v katalogu nemá, ale Steam zaostávat nemohl. Tam si dokonce můžete stáhnout i demo, což berte jako propuštění na kauci. Vykoštění budete ušetřeni však až ve chvíli, co si hru, za hezkých 10 euro, pořídíte. Pro ty, koho koncept zaujal, mohu přislíbit, že již teď chystám moje historicky první video-preview, a právě na chystanou hru se Zuma tématikou, konkrétně Zuma Blitz. Závěrem budu nemsírně vděčný za vyjádření názoru v komentářích, možná i právě na tuto hru, pro moje osobní poučení, jestli se sérií jsou čeští hráči obeznámeni, nebo ne.

Hodnocení hry
Skóre hry 9 9/10
Líbí se mi
  • Vůbec celý koncept
  • Délka hry, bossfighty
  • Počet módů a power-upy
  • Pěkná grafika a líbivé efekty
  • Hudební stránka a humor
Vadí mi
  • Absence multiplayeru
  • 2 z módů jsou jenom větší obtížností
  • Možná až velká obtížnost
Verdikt: Zuma's Revnge je bezpochyby jedním z nejlepších herních návratů, které jsme za dlouhou dobu zažili. Ostatně, PopCap umí, a pokud hledáte nějakou indie oddycovku, která dokáže ale i potrapit, není nad čem váhat. Antičtí bohové vás již očekávají.
Tisk
Hodnocení:
( 8.6 / 36 hlasů ) Ohodnoťte článek kliknutím na hvězdičku.
 

Napsat nový komentář

Komentář k blogovému článku Recenze: Zuma's Revenge - jak pobouřit Hawaiské domorodce
Pro psaní musíte být přihlášen.
[+] Smajlíci
:gun: :-) 8-) ;-) :angry: :-D :lol: :dance: :thumbup: :shock: :-( :nah: :lala:
ChiLLi_Master    Legenda :dance:ChiLLi_Masterchilli_master4260    12.5.2011 18:57 ChiLLi_Master

Legenda :dance:

XJ-0461 = Clank    Inspiroval jsem se z recenze Portalu. Když můžou zrencenzovat takhle starou hru, proč bych nemohl já ani-ne rok staoru. :DXJ-0461 = Clankxj-0461-clank4033    12.5.2011 14:44 XJ-0461 = Clank

Inspiroval jsem se z recenze Portalu. Když můžou zrencenzovat takhle starou hru, proč bych nemohl já ani-ne rok staoru. :D

Amahara    Winkjo tam už by byl lepší ten flashback ;-) .Amaharaamahara5002    12.5.2011 14:34 Amahara

Winkjo tam už by byl lepší ten flashback ;-) .

winkja    a protože recenze muže byt i na 5 let starou hru ;] (sám uvažuji že udělám recky na serii Commandosu až je dohraju)winkjawinkja119    12.5.2011 14:31 winkja

a protože recenze muže byt i na 5 let starou hru ;] (sám uvažuji že udělám recky na serii Commandosu až je dohraju)

Amahara    Protože v té době ještě Zing neexistoval a na flashback je to zase moc mladé 8-) ?Amaharaamahara5002    12.5.2011 14:05 Amahara

Protože v té době ještě Zing neexistoval a na flashback je to zase moc mladé 8-) ?

LucyferEwill    vzdyt je to rok stara hra proc ted ta recenze?LucyferEwilllucyferewill4878    12.5.2011 14:04 LucyferEwill

vzdyt je to rok stara hra proc ted ta recenze?

Amahara    BTW Clanku to je z toho důvodu, že jsi natolik nadčasový, že tě většina lidí na Zingu nechápe. Navíc máš zatím jen 4 hodnocení, zbytek stále skvadry ještě dorazí ;-) .Amaharaamahara5002    12.5.2011 10:22 Amahara

BTW Clanku to je z toho důvodu, že jsi natolik nadčasový, že tě většina lidí na Zingu nechápe. Navíc máš zatím jen 4 hodnocení, zbytek stále skvadry ještě dorazí ;-) .

Amahara    Belo já ano a dneska jsem to opět prokázal na zkoušce z obchodního práva. Pánové mám za 2 a jsom šťastný jako blecha. Krom toho se mi v hlavě zrodil geniální nápad a teď ho jdu realizovat ;-) .Amaharaamahara5002    12.5.2011 10:21 Amahara

Belo já ano a dneska jsem to opět prokázal na zkoušce z obchodního práva. Pánové mám za 2 a jsom šťastný jako blecha. Krom toho se mi v hlavě zrodil geniální nápad a teď ho jdu realizovat ;-) .

Bela    Clanku, ber to z tej lepšej stránky. Píšeš najmä pre pocit vlastnej sebarealizácie a pre radosť priateľom a ľudom, ktorých to zaujíma a ktorí za to stoja. Píšte ďalej páni, berte to ako zábavu a nestaňte sa otrokmi známok. Nie ste predsa filatelisti. ;-)Belabela2855    12.5.2011 09:08 Bela

Clanku, ber to z tej lepšej stránky. Píšeš najmä pre pocit vlastnej sebarealizácie a pre radosť priateľom a ľudom, ktorých to zaujíma a ktorí za to stoja. Píšte ďalej páni, berte to ako zábavu a nestaňte sa otrokmi známok. Nie ste predsa filatelisti. ;-)

XJ-0461 = Clank    Amaharo, pro mě je průměrné hodnocení asi 8. 7. Já nikdy neměl tak kvalitní články, aby většina přesáhla devítkovou hranici. 8-)XJ-0461 = Clankxj-0461-clank4033    12.5.2011 07:33 XJ-0461 = Clank

Amaharo, pro mě je průměrné hodnocení asi 8. 7. Já nikdy neměl tak kvalitní články, aby většina přesáhla devítkovou hranici. 8-)

Amahara    Clanku neřeš, zástup tvých obdivovatelů tady na Zingu je ohromný a všichni máme poměrně solidní čísla za nickem. Jsou to hold lidé, kteří neumí ani napsat důvod a jen klikají na hvězdičky. Bohužel zavedení systému, že nejdřív je třeba napsat komentář a následn teprve mít povoleno hodnotit asi není úplně jednoduchá záležitost a nám nezbude nic jiného, než se smířit s průměrným hodnocením 9. 5-9. 6 :-D .Amaharaamahara5002    12.5.2011 06:49 Amahara

Clanku neřeš, zástup tvých obdivovatelů tady na Zingu je ohromný a všichni máme poměrně solidní čísla za nickem. Jsou to hold lidé, kteří neumí ani napsat důvod a jen klikají na hvězdičky. Bohužel zavedení systému, že nejdřív je třeba napsat komentář a následn teprve mít povoleno hodnotit asi není úplně jednoduchá záležitost a nám nezbude nic jiného, než se smířit s průměrným hodnocením 9. 5-9. 6 :-D .

XJ-0461 = Clank    Díky, chlapi, ale stejně mám pocit, že tohle bude jeden z průměrnějších článků. Znáte to, nikdo o tom nikdy neslyšel, nikdo si to nepřečte a někdo ještědá automaticky dvojku jen proto, aby byl jeho blog lepší. Smutné toto, ale co se dá dělat. :-)XJ-0461 = Clankxj-0461-clank4033    12.5.2011 06:22 XJ-0461 = Clank

Díky, chlapi, ale stejně mám pocit, že tohle bude jeden z průměrnějších článků. Znáte to, nikdo o tom nikdy neslyšel, nikdo si to nepřečte a někdo ještědá automaticky dvojku jen proto, aby byl jeho blog lepší. Smutné toto, ale co se dá dělat. :-)

Bela    Čo dodať Clanku, perfektné ako obvykle. Aj keď som naposledy sľúbil Amaharovi 11/10, nejak sa to nedá, takže sorry za desinu ;-)Belabela2855    11.5.2011 23:39 Bela

Čo dodať Clanku, perfektné ako obvykle. Aj keď som naposledy sľúbil Amaharovi 11/10, nejak sa to nedá, takže sorry za desinu ;-)

Amahara    Tak tohle už není RaC, takže tomu konečně celkem rozumím. Je to obsáhlé, je to vtipné a není problém to přečíst jedním dechem. některé slovní obraty by sice stálo za to lehce poupravit, ale při takovém množství textu, který má hlavu a patu se může seknout každý a neviděl bych v tom problém. Já osobně se bojím čím dál víc, co z tebe vyroste a mou jedinou klikou je asi jen to, že preferujeme rozdílný hardware. Dožaduji se možnosti udělit šestou hvězdičku, pač u Clanka jich pět jednoduše nestačí ;-) .Amaharaamahara5002    11.5.2011 22:43 Amahara

Tak tohle už není RaC, takže tomu konečně celkem rozumím. Je to obsáhlé, je to vtipné a není problém to přečíst jedním dechem. některé slovní obraty by sice stálo za to lehce poupravit, ale při takovém množství textu, který má hlavu a patu se může seknout každý a neviděl bych v tom problém. Já osobně se bojím čím dál víc, co z tebe vyroste a mou jedinou klikou je asi jen to, že preferujeme rozdílný hardware. Dožaduji se možnosti udělit šestou hvězdičku, pač u Clanka jich pět jednoduše nestačí ;-) .

O autorovi blogu

XJ-0461 = Clank
XJ-0461 = Clank
Muž, 19 let, Praha
Duhová horda opět poctila Zing svou přítomností a bujaře oslavuje velkolepé vítězství našeho boha. Co se týče Clanka a Klunka, jeden z nich se brzy vrátí... možná. 

PSN: MrTheRiedl
Every single R&C: Completed!
Založit herní BLOG